Wednesday, May 21, 2008

Gimme a "D"

to the A
.
.
.
to the K... to the DOUBLE YOU,
.
.
.
.
to the A,
.
.
.
.
to the H!!!!
.
.
.
.
.
.
.
DAKWAH!!!!!!!!!!!!!!

(ps. exclamation mark only as a sign on hyperness!)

*raised eyebrow*

Assalamu'alaikum wbr semua,

Alhamdulillah, the weeks ever since coming back from Jakarta have been pretty full and useful to the point that she even wished that there's two three four of her to get by a day as a FT da'i (talk about tamak! lol :p). But Alhamdulillah indeed. Semangat yang ada kena kekalkan semata-mata untuk mencapai satu tujuan!

ISLAM - sebagai satu cara hidup yang UNGGUL!

Ana tidak banyak hal untuk diulaskan atau di'update'kan untuk para pembaca ana yang setia (dan baru), tapi oleh kerana jika ana tidak berkejaran dengan masa dalam menghadiri kuliah-kuliah ilmu, atau jika ana tidak sibuk menulis bahan-bahan untuk usrah online, atau jika ana tidak lenguh 'bercinta' dengan buku-buku rujukan khas untuk tarbiyah diri dan yang lainnya atau jika ana berhadapan dengan buku-buku yang dibawa balik dari Jakarta yang meminta ana untuk membelek-belek isi-isi kandungan mereka, maka ana akan... BLOG!

Semoga mendapat manfaat buat kita semua, insya Allah ;)

Rasulullah saw pernah bersabda:

"Hasad dengki diperbolehkan kecuali dalam dua hal, iri hati pada orang yang dianugerahi Allah harta yang banyak lalu digunakan untuk kepentingan kebenaran dan iri hati kepada orang yang dianugerahi Allah banyak ilmu lalu ia mengamalkan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain." (HR Bukhari)

Keterangannya:


  • MEMILIKI HARTA UNTUK KEBAIKAN
Setiap muslim harus mencari harta secara halal dan harta yang diperolehnya itu digunakan untuk kebaikan seperti membantu orang lain dan mendanai perjuangan. Dengan melihat orang yang seperti ini, kita boleh iri hati agar kita juga bisa demikian dan memperoleh keutamaan. Rasulullah saw bersabda,

"Seutama-utama dinar yang dibelanjakan oleh seseorang ialah yang dibelanjakan untuk keluarganya, dinar yang dibelanjakan untuk kenderaan dalam perjuangan di jalan Allah dan dinar yang dibelanjakan untuk membantu kawan-kawannya seperjuangan di jalan Allah." (HR Muslim)

  • MEMILIKI ILMU YANG BERMANFAAT
Menuntut ilmu merupakan kewajipan setiap muslim dan sesudah diperoleh, maka ilmu itu diajarkan dan dimanfaatkan untuk kebaikan. Kita pun boleh iri hati kepada orang yang demikian dan kita berusaha untuk mencapainya, kerana keutamaannya yang besar. Sabda Rasulullah saw,

"Sedekah yang paling utama adalah seorang muslim mempelajari suatu ilmu kemudian mengajarkannya kepada saudaranya yang muslim." (HR Ibnu Maajah)


Wasiat Imam As-syahid Hasan Al-Banna;

Wahai saudaraku sekalian,
Anda sekalian bukan satu pertubuhan kebajikan, bukan parti politik, juga bukan suatu badan yang dibentuk untuk tujuan-tujuan terbatas. Anda sebenarnya adalah suatu roh baru yang mengalir di hati umat ini dan dihidupkan dengan al Quran. Anda adalah suatu suara yang bergema tinggi melaungkan dakwah Rasulullah saw. Tidak keterlaluan jika anda merasai bahawa anda adalah penanggung beban Kenabian setelah kesemua manusia enggan melakukakannya.

Andainya anda ditanya, kamu mengajak kepada apa..? Katakanlah, kami mengajak kepada Islam yang di bawa oleh Nabi Muhammad saw. Pemerintahan adalah sebahagian daripada ajarannya. Kebebasan adalah salah satu dari tuntutannya. Jika dikatakan kepada anda.. ini adalah politik. Katakanlah inilah dia Islam dan kami tidak tahu pembahagian seperti ini. Andainya mereka mengatakan kamu penyeru revolusi. Katakanlah, kami adalah penyeru kebenaran dan kedamaian. Jika kamu mengganggu dan menghalang dakwah kami, Allah telah membenarkan kami mempertahankan diri dan kamu adalah pengacau yang zalim. Andainya dikatakan kepada anda; kamu meminta bantuan dari orang tertentu atau mana-mana pertubuhan. Katakanlah, kami hanya beriman kepada Allah sahaja dan kami kufur dengan segala sekutu-sekutu. Jika mereka berkeras meneruskan permusuhan mereka, katakanlah.. kami tidak mahu orang-orang yang jahil.


hiks hiks hiks. Sudahkah anda berdakwah hari ini?? :)

Rujukan buku:
160 Materi Dakwah Pilihan - Drs. H. Ahmad Yani
Antara Semalam dan Hari ini - Imam As-Syahid Hasan Al-Banna

1 comment:

Anonymous said...

hi every person,

I identified idealimperfection.blogspot.com after previous months and I'm very excited much to commence participating. I are basically lurking for the last month but figured I would be joining and sign up.

I am from Spain so please forgave my speaking english[url=http://whatweknowir.info/forum].[/url][url=http://whatsnewtodayre.info/forum].[/url][url=http://latesttrendsro.info/forum].[/url]